SANGKAR

Seorang housemate-ku membela tiga burung 
yang diletakkannya dalam sangkar berdekatan dapur. 
Aku tak pasti bila dia memberi mereka makan, 
tapi setiap hari 
aku lihat bekas makanan beburung tersebut selalu penuh. 

Aku tak pernah usik mereka. 
Pernah aku terfikir untuk melepaskannya. 
Aku berjenaka
dengan rakanku yang lain 
tentang membunuh mereka. 
Jenaka, saja.
Setiap hari aku melihat beburung itu di dalam sangkar. Tempatnya seperti tak dibersihkan. 
Tahi bersepah di lantai. 
Makanan selalu berterabur di luar sangkar. 

Aku memandang beburung itu. 
Patutkah aku melepaskannya? 
Mungkin senior itu akan marah.
Mungkin akan berlaku pergaduhan tentang hak. 
Apa yang patut aku lakukan? 

Sungguh sempit sangkar itu. 
Aku berkira-kira hak tuannya. 
Aku berfikir-fikir akan hak aku. 
Aku mampu mengerti hak beburung itu, 
walau aku bukan haiwan dan sangkar-ku lain. 

Dalam mimpi, aku lepaskan mereka. 
Agar mereka terbang dan bergembira. 
Agar aku gembira. 
Aku lupa akan hak tuannya. 
Aku mengerti milik dirinya. 

Aku masuk kembali ke alam nyata.

Aku memandang beburung itu di dalam sangkar. 

Aku buka pintu kecilnya, 
dan aku kerat tekaknya satu-persatu dengan pisau di dapur itu.

Nah, terbanglah kamu di awan biru sesuai kehendakmu. 
Aku buang pisau dengan darah merah-mu yang masih mengalir,
seperti yang terkandung dalam jasad-ku.
Aku ingin terbang bersamamu.

Comments

Popular Posts